• Coach Ilja

Jouw belastbaarheid bij een burn-out

Een burn-out komt vaak niet zomaar uit de lucht vallen. Een aaneenschakeling van stressvolle gebeurtenissen, alsmaar over je eigen grenzen heen gaan en dan is ie daar toch ineens! Alsof ie wel uit de lucht is komen vallen.


Je lijf wil niet meer, je hersenenen willen niet meer. Alsof er letterlijk een schakel om is gegaan en je deze met geen mogelijkheid meer terug in de goede stand krijgt.


Wanneer je in loondienst werkt is het ontzettend lastig om aan te geven dat je ziek bent. En vaak weet je zelf ook nog niet goed wat er aan de hand is wanneer jij een burn-out hebt. En zodra die ziekmelding wat langer duurt dan een gemiddeld griepje, wil jouw werkgever dat je een afspraak maakt met een bedrijfsarts.


Zo’n bedrijfsarts is er vaak alleen om te kijken hoe het zit met jouw belastbaarheid. Kun je nog werken? En zo ja, hoeveel uren in de week? Kunnen deze uren al worden gebouwd of is er eerst een tijd van helemaal rust nodig? Het kan zo zijn dat een bedrijfsarts besluit dat jij bijvoorbeeld nog maar voor 25% belastbaar bent. Maar wat betekent dat dan?

Dit betekent dat jij nog maar een kwart van de uren die je voorheen maakte kunt werken en dat alles wat meer is te belastend is.


De focus op weer volledig terug aan het werk is groot bij een burn-out. Dat is toch immers het allerbelangrijkste, volgens je werkgever en het UWV. Hop hop, effe rust en wat uren opbouwen en je bent er weer.


Maar zo’n bedrijfsarts vertelt er niet bij dat die 25% belastbaarheid ook geldt voor het huishouden, je hobbies, je favoriete sport, je vrienden, je familie. En wanneer je dan toch thuis zit, omdat je minder werkt, dan zou dat toch immers gewoon door moeten gaan, toch? Het is al ellendig genoeg.


En daar gaan veel mensen met een burn-out de mist in. Ook alle andere bezigheden moeten naar een lager pitje wanneer jij ECHT wilt herstellen. Een avondje drinken met vrienden? Dat zou terug moeten naar een uurtje. Of misschien maar met 1 iemand in plaats van meteen 4.

Intensief 3 keer in de week naar de sportschool? Jouw lijf heeft wel wat anders te doen dan aan gewichten te gaan hangen. Het is keihard voor jou aan het werk om die burn-out buiten te werken. Alle stress weer uit je lijf te krijgen. Intensief sporten levert daar niet de meest ideale bijdrage aan. Licht sporten wel. Dus wat vaker wandelen, fietsen of yoga. En ook wanneer jij de meeste taken op je neemt in het huishouden en de zorg voor je gezin zal daar verandering in moeten komen. Je kunt niet daarin ook maar doorgaan en doen alsof je dan vanzelf wel weer beter wordt. Maak dus duidelijk afspraken binnen je gezin hierover.


Die 25% belastbaarheid die zo mooi bedacht is als het gaat over werk, geldt helaas voor alles. En die balans kun je alleen weer terugkrijgen als je op ieder gebied een stapje terug doet. Dat is moeilijk. En oneerlijk. Maar uiteindelijk wel het beste voor het herstel van jouw burn-out.


Wanneer je hier meer over wilt weten, hoor ik dat graag. Wellicht dat een coachingstraject iets voor je is, of gewoon eens een keer met mij sparren hierover. Kan allemaal!




21 weergaven0 opmerkingen